16 Şub 2009

Suyundan da koy!


Bence suyundan hiç koyma!
Hatta onlar koysalar bile ve sen de tutamayıp kendini ekmeğini dahi bandırmayı düşünme o suya. Yok yahu arsenikli olduğundan değil.
Bol kolesterollü olduğundan.

Kolesterolünüz tavan yapmışsa ve siz de bu durumdan memnun değilseniz (kim memnun olur ki zaten?). İşte o zaman sıkı bir diyete ihtiyacınız vardır.
200 mg/dl sınırına kadar kolesterol değeri iyidir. Üzeri yüksek sayılır artık.
240 mg/dl ve yukarısındaysa o zaman yüksek risk kategorisinde olan insanlardansınızdır.
Elbette bu tek gösterge değildir.

Bu yağ işlerinin LDL(kötü kolesterol) değeri, Trigliserid (depo yağları) değeri, HDL (iyi kolesterol) değeri vardır daha. Ama sonuç olarak yüksek kolesterollü insanlardansanız…ve değerlerinizi aşağı çekmek için ilaç kullanıyor bile olsanız yine de diyetinize ve egzersizlerinize özen göstermelisiniz.

Eskiden ama çok eskiden kolesterol bu kadar da korkulacak bir şey değildi. Zaten kolesterol vücudumuz için ciddi öneme sahip bir yapı taşı. Ve bu yüzdendir ki kolesterolümüzü kendimiz üretiriz. Fakat modern zamanlarda yiyeceklerden o kadar çok kolesterol almaya başladık ki vücudumuz neredeyse extra (!) yapar oldu.
Dolayısı ile dışarıdan aldığımız kolesterolün yanında hayat biçimimiz de işleri karıştırdı iyice. Hareketsiz yaşam tarzı ve gündelik hayatın stresi de kolesterol değerlerini arttırmaya başladı.

“Stres” artık pek sıradan bir kelime gibi algılansa da yüksek kolesterolün en iyi arkadaşı. Adeta kankalar (!) Stresli mesleklerde çalışan insanların lipid (yağ) değerlerinin yüksekliği boşuna değil.

Bu arada unutmadan yazayım. Yazıya başlarken sözünü ettiğim su…yemeğin suyuydu.
Yemeğinizi yedikten sonra şöyle bir de ekmek ile güzelce silip süpürmeyi bırakın.
Bırakın öylece kalsın.

“Ama en lezzetli ve keyifli yeri orası!”
Tabii ki orası…her güzelliğin ardında tuhaf bir tehlike de yatar neden acaba?
Saf kolesterolün tadına baktınız mı?
Cok lezzetlidir…Yok denemeyin tabii ki.
Laboratuvar koşullarında çalışınca böyle direk test imkanınız da oluyor.

Kolesterolü yüksek yiyecekler de lezzetli değil midir zaten?

Aldığınız kalorilerin bir zaman sonra yağa dönüşmesinden dolayı da çok kalori dayamayın bünyeye. “Salata yerim ben…üzerine de zeytin yağını boca ederim…harika olur” demeyin de, yapmayın da. Salatadan 90 kalori alacakken sadece bir yemek kaşığı zeytin yağından 45 kalori alacak olmanız pek akıllıca olmamalı ve o da yine yüksek kolesterollü bünyenizi yoracaktır.

En azından diyetinizin ilk 3 ayında sadece salatanıza odaklanın…yağsız olsun ne olur di mi?
Sizden daha mı kıymetli ki?

Sabah, öğle akşam diye günde 3 defa yemek yerine ara öğünler ekleyin.
Sık ve az yemeye özen gösterin.
Tahıl ürünlerini bol bol alın. Mercimektir, kuru fasulyedir ihmal etmeyin.
Bol bol su için...günde en az 10 bardak su için.
Kahvaltınızı uyandıktan sonraki ilk yarım saat içinde yapmaya özen gösterin.
Her öğünde yemeğe başlamadan once iki bardak su içmeyi ihmal etmeyin.

Hem kendi bildiklerimden hem de diyetisyenimin önerilerinden derlediğim bu blog uyarı amaçlıdır. Yüksek lipid düzeyi orta yaşlıları değil artık genç yaştaki insanlarımızı da tehdit etmektedir.

Ha bu arada bilmem söylememe gerek var mı?…Sigara kolesterolünüzü fena halde yükseltmektedir. Bırakın bir önce…bırakın ki ciğerleriniz de hayatın keyfini sürsün…o kadar bencil olmayın.

Sadece siz değil onlar da mutlu olsun di mi ama? 

(ilk olarak MB'de yayımlanmıştır.)

8 Yorum:

beenmaya on 16 Şubat 2009 13:55 dedi ki...

peki suyuna banmadan yesek hani böyle kaşıkla falan olmaz mı :))) şaka bir yana annem bu sorundan muzdarip o nedenle yediğine içtiğine dikkat etmekte tabi bize de bahaneyle dikkat ettirmekte. kerevizi pek sevmeyiz ama annemin yararlı diye inat ve ısrarları sonucu bir nevi zorla yemekteyiz. ama annem geçenlerde kerevizin kolestorolü yükselttiğini öğrenmiş ve eskisi kadar sık mutfağa sokmamaya karar vermiş. tabi bizimde bu duruma pek üzüldüğümüz söylenemez. yazını okuyunca yeni yaşadığım bu ev güncesi geldi aklıma :))

Biraz on 16 Şubat 2009 15:26 dedi ki...

Kasikla tabii ki olur daha iyi olur azar azar artacagina hizlica artar yag oranlarimiz..o bakimdan kasik daha iyi :)

Saka bir yana...bir suru zarari dokunacak madde var o su da...ve lezzetli de fena halde biliyorum...Ama bazen fedakarlik lazim.:)

guguk kuşu on 16 Şubat 2009 16:15 dedi ki...

Yazdıklarına kesinlikle uymaya gayret ediyorum, kollesterol mağdurlarından biriyim. Ailesel sanırım. Bu nedenle yemeklerime ve sporuma oldukça özen gösteriyorum. Ancak en büyük endişem, sebze, meyve diye yediğimiz şeylerin hormon küpü olması. Beyaz undan esmer una geçiş de bir okadar zor. hadi ekmek kısmı kolayda, pasta, börekler??? bende pasta börek yemeyerek sorunu çözüyorum. Sebzeleri mümkün olduğunca fresh ve pişirmeden tüketmek de önemli. Ama en önemlisi öğünü 6'ya çıkarıp sık sık ama az az yemek çok faydasını gördüm ve bol su tüketimi. Bilgiler için teşekkürler.

aysema on 16 Şubat 2009 18:49 dedi ki...

Hemen kalktım ve bir elma yedim, ara öğün olarak... Eşimde bir ara şeker çıkar gibi olmuştu, artık çok özen gösteriyor, yemeğin suyunu da döküyor. Ben eskiden hiç dökmezdim,şimdilerde çoğu kez döküyorum. Ama bandıra bandıra yemeği de seviyorum.

Salataya zeytinyağı da mı yok? Hani sebzelerin vitaminini çıkarma falan ? Bu da mı yanlış yoksa. Doğrularla yanlışlar çok sık yer değiştiriyor bazan.

Yararlı bir paylaşım olmuş.

Biraz on 17 Şubat 2009 02:08 dedi ki...

>guguk kuşu
Ailesel olunca daha bir dikkat etmek gerekiyor...cunku kontrolden kolayca cikiyor.

Hatta sebzeleri buharda pisirmek en sagliklisi.

>aysema
Salataya zeytin yagi su sekilde yok..mesela kolesterolunuz 240 ve yukarisi ise o zaman ilk uc ay icin yok...cunku o da kolesterole donusuyor kalorilerden dolayi. Bu sadece cok acil onlem plani gibi bir sey...
Ozellikle 40li yaslara kadar olan surecte yuksek kolesterol kontrol altinda degilse...MI(Myocard Infarction) kalp krizleri gerceklestigi taktirde oldukca siddetli olabiliyor. Bu arada Turk toplumunda iyi kolesterol(HDL) degerleri oldukca dusuk seyretmek. (Zamaninda [1998 yilinda] bununla ilgili bir calismamiz olmus ve yayimlanmisti.)

Pino on 17 Şubat 2009 10:46 dedi ki...

Kahve ve cay ile beslenenlere ne diyorsun?
sanirim cok calismam lazim cunku o kadar kotu besleniyorum ki..
yani demek istedigim bu dunyadan gitmeden yapmam gereken cok sey var, hizlanmaliyim:D

kıvırcık on 17 Şubat 2009 13:18 dedi ki...

Bilgilerin için teşekkürler.

Biraz on 17 Şubat 2009 16:10 dedi ki...

>Pino

Sevgili Pino bilemiyorum ki, lipid ve kalp hastaliklari uzerine calismis oldugumdan dolayi sadece yuksek kolesterol ile ilgili olanlarini yazdim... ama genel olarak onlarla beslenmek pek de iyi olmasa gerek :)

>kıvırcık
Okudugunuz icin cok tesekkur ederim.

 

Blog Listem

Hayattan ve Masallardan Biraz Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template